fredag, mars 15, 2013

Övergång till förnybart bränsle

Att få fler fordon att använda förnybart bränsle är inte det lättaste som samhället kan göra. Det är mycket en "höna eller ägget" diskussion. Om det inte finns tillräckligt med fordon, finns det ingen marknad för infrastruktur och eftersom det inte finns en infrastruktur, finns det inte tillräckligt med fordon! Det är kanske inte så konstigt eftersom bensindrivna bilar har funnits i uppåt 100 år och biogas kommit de senaste 10 åren.

Region Gotland beslutade om en biogasstrategi i april 2009. Det stora problemet är att det inte fanns några ekonomiska resurser, varken i beslutet eller i kommande budgetar som kunnat täcka den merkostnad för biogas som ett sådan fordon kostar. Numera finns det pengar för merkostnad för inköp av fordon med 2 miljoner under innevarande år vilket är en nödvändighet för att komma vidare mot det hållbara samhället.

På Gotland har diskussionen varit högljudd framför att från Centerpartiet eftersom Regionen inte ställde krav på enbart biogasfordon vid den senaste färdtjänstupphandlingen i början av detta år. Den upphandlingen var tvungen att göras eftersom den tidigare från våren 2010 går ut i sommar. Fram till valet 2010 hade Centerpartiet makten i Regionen och en stilla undran är varför det inte fanns ett ord om biogas i den upphandlingen redan då?
Det som måste nämnas i detta sammanhang är att ingen i Tekniska nämnden hade fått reda på att denna upphandling var på gång och politiken hade därför inte någon möjlighet att skicka signaler till förvaltningen.

I sak tror jag att C och Miljöpartiet de Gröna känner samma sak, att arbetet gå för långsamt och att mer behöver göras för att få fler att använda förnybara bränslen som biogas.

/Matias
vice ordförande TN

Bli medlem och utforma framtiden – http://mp.se/blimedlem
Byt politik - inte klimat - http://mp.se/klimat
Miljöpartiet på Gotland - http://www.mp.se/gotland

Inga kommentarer: