När jag fick höra talas om planerna på en elbils tillverkning på Gotland blev jag mycket positivt överraskad. En tillverkningsindustri behövs på ön.
Just elbilar finns det många fördelar med mot ”vanliga” bilar, ett exempel är att verkningsgraden ligger på ca 70 % mot ca 30 % mot andra bilar, eftersom det mesta av bränslet blir till värme. Elbilar är dessutom tystare vilket är bra för buller. En fördel på Gotland med elbilar är de relativt korta avstånden, idag klarar man ungefär 6 mils körning och den sträckan kommer många till sin arbetsplats där de under arbetsdagen kan ladda bilen innan man ska åka hem igen.
En annan anledning till att tillverka och köra elbilar just på Gotland är att här ha vi så bra möjligheter att ta tillvara vindens energi. Den goda tanken att köra elbil kan med ens försvinna om man laddar bilen med kärnkraftsel. Genom en utbyggnad av vindkraft och samtidig användning av elbilar kan vi ta tillvara på energin lokalt, vilket jag anser vara det mest optimala!
Självklart finns det en del nackdelar med just eldriften också. Jag har hört talas om att dagens batteriteknik med Litium har en högst begränsning eftersom Litium är ett ändligt grundämne och det kommer ”bara” räcka till 1 miljon bilar, vilket inte kommer att räcka för att klimathotet ska begränsas. Brytning av grundämnen medför oftast alltid en konflikt med andra intressen som biologisk mångfald och befolknings problematik i fattiga länder. Det vore mycket intressant att få en kommentar från entreprenörerna som vill komma igång med tillverkningen angående denna problematik.
Sedan finns det förstås ett allmänt problem när nya bilar tillverkas. Det går åt massor av energi och material. Kör man lite med sin bil finns det goda anledningar att inte köpa en ny eftersom energiåtgången är så pass hög.
Har man dock har bestämt sig för att köpa en ny bil är det betydligt bättre att köpa en bil som går på förnyelsebart bränsle eller en elbil.
/Matias
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar