onsdag, oktober 27, 2010

Valet är över och en hel del hänt, både personligt men förstås inom Miljöpartiet.
Jag börjar med mig själv: jag har varit på fastlandet två gånger i oktober, först var jag med på en orienteringstävling i norra Stockholm, veckan efter bjöd jag mina syskonbarn på ishockey. Båda sakerna var roliga men på helt olika sätt.

För Miljöpartiets del gjordes det bästa valet någonsin på Gotland. Vi ökade från 4 till 7 mandat och fick ca 8,5 % av rösterna. Det är tack vare Miljöpartiets valresultat som vi rödgröna kunde ”ta makten”. Jag känner en stor ödmjukhet inför den utmaningen och jag hoppas när mandatperioden tar slut att det kommer att märkas skillnad mot den toppstyrning som har rått de senaste åren. Annan sak som måste förbättras är arbetet för en mer hållbar värld, genom underlättande av cykling, kollektivtrafik samt bra vattenkvalitet.

Igår var jag på en middag som SWEDEST anordnade som en avslutning på deras workshop om utveckling av ett utbildningsprogram för hållbarare städer. Middagen, som var på LEVA, var mycket god och bestod till största del av ekologiska och närproducerade grönsaker. Tack Susanne för inbjudan!
Idag var det möte med Tekniska nämnden. Jag tog upp frågan hur förvaltningen kommer agera framöver för att skydda Bästeträsk som dricksvatten reservoar, givet att Nordkalk nu har fått tillstånd att öppna sitt kalkbrott i Bunge Ducker 1:64. Det är nämligen så att Nordkalk kommer att föreslå villkor för sin verksamhet i kalkbrottet och vad som ska göras när det blir problem. Jag känner att jag fick ett lugnade svar eftersom förvaltningen kommer att använda vattenkonsulten Håkan Djurberg, som är mycket rädd om vårt vatten, för att kontrollera Nordkalks skrivelse.

Tills vi hörs igen
/Matias

Bli medlem och utforma framtiden – http://mp.se/blimedlem
Byt politik - inte klimat - http://mp.se/klimat
Miljöpartiet på Gotland - http://www.grönagotland.se

Inga kommentarer: