onsdag, juli 02, 2014

Turer för Bunge Ducker 1:64

Det har varit en hel del diskussion om politikens del i området runt Ojnareskogen och vill därför berätta om mina erfarenheter i ärendet.

För min del fick jag information om planerna för Bunge Ducker 1:64 år 2006 när jag träffade engagerade människor i området, som sedan kom att arbeta för "Bevara Ojnareskogen", för första gången. Jag och Stefaan åkte upp till Fleringe och fick information om vad som var på gång. Jag trodde inte detta skulle vara upptakten av en mycket seglivad process såväl politisk som i domstol.

Ärendet Bunge Ducker 1:64 har kantats av ett antal märkliga processer och politiska beslut som jag här ska försöka redogöra för. Den som säger att politiken inte har något att göra med hur domstolen dömer har fel enligt mig.

1) Länsstyrelsen hade 2005 tagit fram en rangordnad lista på blivande Natura2000 områden på Gotland. Mest skyddsvärt område och därmed överst på listan var "ojnaremyr".
Riksdagsledamoten Karin Svensson-Smith berättade för mig att miljöministern Mona Sahlin (S) tagit bort området "Ojnaremyr", efter framgångsrik lobbying av kalkindustrin på Gotland. Det föreslagna området som Nordkalk vill exploatera ligger dikt an mot ett annat Natur2000 område, nämligen Brantings haid. Om ojnaremyr blivit Natura2000-område så hade det inte funnits någon chans för Nordkalk att få tillstånd att bryta kalk.

2) Den första gången som Tekniska nämnden hade upp ärendet var i augusti 2008 när vi delegerade till arbetsutskottet (TNAU) att fatta beslut i ärenden om SMA och Nordkalk. (En delegation som jag idag ångrar). Vi fick handlingar inför det mötet som var mycket tydliga med att detta var ett riskprojekt för vattnet. På den tiden var jag bara ersättare i TNAU och fick därför inte delta på mötet. Det framkom att TNAU hade en gemensam dragning med Plan- och bostadskommittén i detta ärende och att detta faktum påverkade utgången på deras beslut. Det var inte "vattnet främst" som var ledordet, snarare "jobben främst". TNs beslut skickades sedan till dåvarande kommunstyrelsen för vidarebefordran till domstolen, vilket sedan dess har varit Region Gotlands förfarande, alltså att TN inte är egen remissinstans utan att TN skickar ett förslag till beslut till regionstyrelsen.

3) Under junisammanträdet 2009 kom ärendet tillbaka på sittande möte (som en extra punkt på dagordningen) för nytt ställningstagande till Bunge Ducker 1:64. INGA handlingar fanns att läsa inför vårt beslut så det var omöjligt att ha en ordentlig diskussion om vad som skulle beslutas. Senare framkom det uppgifter att det fanns handlingar som inte visades för nämnden. När jag konfronterade ordföranden Kjell Skalberg (C) medgav han att det fanns handlingar. Jag har aldrig varit med om att liknande förfarande under de 11 år som jag har varit politisk aktiv.

4) Regeringen stiftar lagar som domstolar sedan tolkar. Det som skedde år 2009 var att den sk stoppregeln i miljöbalken togs bort av regeringen detta bara någon månad innan beslutet fattades i ärendet. Det var först då det fanns en möjlighet för Nordkalk att få tillstånd för brytning, vilket de också fick domstolen. Stoppregeln lydde: "Om verksamheten föranleder stor skada på människors hälsa eller miljön, men följer tidigare paragrafer, får den inte bedrivas." Den meningen finns alltså inte längre i miljöbalken.

Under denna mandatperiod, när jag är vice ordförande i TN, har jag verkligen försök få transparens i detta ärende vilket jag tycker har lyckats ganska bra med. Ett av de stora problemen i detta ärende har varit att remissvar måste ske med kort varsel och under sommaren vilket har gjort det mycket svårarbetat för både tjänstepersoner och politiker.

Det som inte känns bra nu för Region Gotland är två saker; för det första att regionstyrelsen har kapitulerat i denna fråga och inte kommer att få vara remissinstans längre, eftersom majoriteten i RS valde att inte överklaga det senast beslutet eftersom de ansåg att jobben är viktigare än vattnet. För det andra att vi i TN inte har lyckats få fram vattenskyddsområdet för Bästeträsk som ska användas som dricksvatten av regionen från nästa år!

Bli medlem och utforma framtiden – http://mp.se/blimedlem
Byt politik - inte klimat - http://mp.se/klimat
Miljöpartiet på Gotland - http://www.mp.se/gotland

Inga kommentarer: