söndag, maj 11, 2008

Kött eller inte?

Göteborgspostens debattsida anser två miljöforskare att vi måste minska köttätandet om vi verkligen vill minska växthusgaserna. Själv anser jag att denna fråga inte är helt lätt, det finns olika sorter av kött. Jag försöker att äta förutom kyckling endast kravmärkt kött eller från betesdjur, såsom naturbetande nötdjur eller lamm. Genom att kravmärkt kött inte får använda kostgödslade stödfoder så minskas klimatpåverkan betydligt, dessutom används inte antiinflammatoriska eller antisvamp-medel på dessa djur i förebyggande syfte. Jag hittade en kravmärkt färsk kyckling för första gången förra helgen i affären. Jag tyckte det var fantastiskt, tills jag såg att den kostade 137 kr! Hur kan den vara så fruktansvärt dyr!

Byt politik - inte klimat http://mp.se/klimat

Inga kommentarer: