måndag, juni 14, 2010

Kretslopp

Idag har kommunfullmäktige tagit en översiktsplan för Gotland där det står "för att uppnå ett uthålligt samhälle krävs på sikt att nuvarande VA-system ersätts med mera kretsloppsanpassade lösningar". Det är en skrivning som jag tycker är bra och därför vill jag att detta tänk inte bara blir en skrivbordsprodukt. Därför yrkade jag att kommunen redan idag ska vara lite mer proaktiv för att få fram mer kretsloppsanpassade lösningar, när VA-planen behandlades två ärenden senare.

Att ha kvar vatten på land under en längre tid skulle gynna Östersjön, om dessutom vattnet kan gå genom våtmarker innan, så tas kväve tillvara och minskar kväveutläppet till den redan övergödda Östersjön. Här kan du höra inläggen på sveriges radions hemsida. Start kl 19.00, jag kommer in efter 12 min.

Lars Thomsson (C) var i alla fall lite nyfiken på hur det skulle gå tillväga men såg svårigheter med detta. Det är verkligen inte en lätt uppgift att ändra vårt sätt att bygga och leva, men jag anser att vi behöver börja.

/Matias

Inga kommentarer: