fredag, april 16, 2010

Cementa

Idag hade vi den extra insatta nämnden som jag i början av veckan skrev om på bloggen. Vi i Tekniska nämnden ska lämna ett förslag till Kommunstyrelsen som har möte på måndag, därav extra nämnd med endast detta ärende.

Jag har varit mycket tveksam till andra täktverksamheter på Norra Gotland som de insatta kan vittna om. Tekniska nämnden ska främst ta ställning till hur det kommer att se ut med den kommunala vattentillgången framledes.

Foto: Splitt a.k.a. Hawkeye

Men dagens beslut kändes i alla fall lättare att vara positiv till beroende på:

  • Berggrunden har en helt annan beskaffenhet än den vid Bäste träsk vilket gör att
  • Vattentillgången är mycket god i området
  • Brottet de närmaste tio åren ska inte gå djupare än idag
  • Vi föreslår att en utredning utförs skyndsamt som kommer att tillse kommunalt vatten i området samt vattenbalansen i hela tillrinningsområdet


Det är klart att vissa farhågor finns när en ny verksamhet godkänns. Några är:

  • Det finns 7 kommunala brunnar som vi vill utöka med 50 procent och det får inte hindra oss
  • Vad händer om vattnet inte kan tas tillvara pga föroreningar

Jag hoppas och tror att dessa saker inte kommer att påverkas genom det positiva beslutet som jag var med och fattade idag. Jag förstår att kalkbrytningen någon gång måste försvinna pga brist på kalksten eller höga energiförbrukning.


Nu ska ärendet till kommunstyrelsen som jag sa och då får man hoppas att de tittar mer än bara vattentillgången. Finns det naturområden, rödlistade arter mm som kommer påverkas. Det finns ett faktaunderlag som Gotlands kommun tillsammans med länsstyrelsen har tagit fram om Norra Gotland.Den finns länkad här!

Ha en härlig helg!


Bli medlem och utforma framtiden – http://mp.se/blimedlem
Byt politik - inte klimat http://mp.se/klimat

Inga kommentarer: