torsdag, november 05, 2009

Nord Stream

Nu har regeringen fattat nästa tokiga beslut! Nord Stream har fått silkesvantar av regeringen. Kom och lägg en 120 mil lång gasledning i den klassade som särskilt känsliga innanhav, Östersjön, säger Andreas Carlgren sk miljöminister för Centerpartiet.

 

Jag fick möjlighet att uttala mig i Gotlands radion, länken kommer här: http://www.sr.se/webbradio/?Type=db&Id=2038191

Dessvärre tyckte jag att de tog med när jag var som mest ostrukturerad, ber om ursäkt för det.

Det som inte kom med var att jag sa att Nord Stream har lagt ned typ 1 miljard kronor på att göra ”undersökningar” i Östersjön för att lägga denna naturgasledning. Tänk er om de istället skulle lägga dessa pengar på utveckling av biobränslen. Då skulle det kanske inte behövas några knasiga gasledningar av naturgas. Det skulle kanske räcka med solceller, vind- och vågkraft, kraftvärmeverk som eldar biobränslen, termisk energi från jorden inre etc som skulle kunna användas till uppvärmning av husen på kontinenten.

Idag har vi en akut klimatkris och måste minska våra utsläpp med 85-90 procent till år 2050 för att inte jorden ska bli mycket arg på oss. I dessa tider ska det inte få vara tillåtet med fossil energi, i det inkluderas förstås kärnkraft som har det fossila bränslet uran.

Skärpning världens ledare. Vakna upp och se sanningen i vitögat!

 

/Matias som numera är rejält upprörd L

Inga kommentarer: