onsdag, mars 17, 2010

Hushållsnära tjänster

Nu har valrörelsen börjat. Igår var jag på ett möte med Östra Gotlands vattenråd. Nästan alla partier var närvarande i en paneldebatt. Jag trodde inte att jag skulle få sitta i panelen eftersom det bara var en person som fick delta per parti, men eftersom andra partier hade fler så var det OK för mig att också vara med. Intressant var ordet denna kväll.

Jag ska nu få presentera en medlem som står på platsen precis bakom mig i kommunfullmäktige listan, alltså nr 6. Denna eminenta kvinna heter Nina Hallberg och är för tillfället ersättare i Tekniska nämnden. Hon vill förmedla hennes syn på avdraget för hushållsnära tjänster som den borgerliga regeringen har infört.

"Det talas ofta om RUT- avdraget som en jämställdhetsreform, något som skulle underlätta för dubbelarbetande kvinnor i deras ofta pressade livssituation och därmed att minska orättvisorna mellan könen. Ja, det är möjligt att avdragen för hushållsnära tjänster har verkat gynnsamt för jämställdheten mellan könen, hemma hos hög- och ibland medelinkomsttagare. Dock inte hos låginkomsttagare. Mellan samhällsklasserna har reformen bidragit till att klyftorna ökat.

Är det någon som har funderat över personen, oftast kvinnan, som utför den hushållsnära tjänsten och hennes förmodligen mycket pressade livssituation som dubbelarbetande? Ja! för regeringen missade att införa ett avdrag som gör att hon har råd att anställa någon som städar och tvättar efter hennes familj när hon kommer hem, trött och utarbetad efter en dags städande hos välbärgade familjer. Hon är dessutom med och hjälper den välbärgade familjen att betala för den tjänst hon själv utför, genom skattsedeln. Är detta jämställt?

Många anser att den här kvinnan borde vara tacksam ändå, för hon slipper ju jobba svart, vilket man förmodar att hon gjorde tidigare. I detta resonemang ligger ett antagande om att bättre förmedlade människor i vårt samhälle har för vana att nyttja svart arbetskraft!!!

Ganska upprörande, om det stämmer, tycker jag.

Det finns väl inget rim och reson i att vi alla solidariskt ska vara med att finansiera en tjänst som bara några få har råd att utnyttja och som dessutom nyttjarna har råd att betala för själva. Kan vi använda samma summa av stadsfinanserna för att höja kvaliteten inom den offentliga sektorn och samtidigt skapa arbeten inom vård, skola och omsorg, så bör vi väl göra det i stället?

Jag är medveten om att reformen, de facto, har skapat vita arbetstillfällen och att ett avskaffande av avdraget just nu, mitt i en lågkonjunktur, skulle få konsekvenser. Men låt oss i rättvisans namn finansiera detta avdrag med höjda skatter för höginkomsttagare - det är väl rimligt att låta köparen själv betala - medan vi planerar för en utfasning av detta olyckliga och orättvisa avdrag.

Nina Hallberg"

Tack för ikväll.

/Matias


Bli medlem och utforma framtiden – http://mp.se/blimedlem
Byt politik - inte klimat http://mp.se/klimat

Inga kommentarer: