tisdag, mars 09, 2010

Debatten om mat fortsätter

Jag tänkte få fortsätta att prata om livsmedel. Det är ett ämne som engagerar många inklusive mig. Det är helt galet hur vi de senaste åren har minskat vår kunskap om livsmedel, jag har inte lagat riktig husmanskost speciellt många gånger, med husmanskost menar jag kroppkakor, raggmunk med fläsk, kalops och rotmos. Jag tror att många människor som är födda på 70-talet eller senare kan instämma i det. En orsak är att det tar betydligt längre tid att göra mat het ifrån grunden. Då är det lättare att värma på en färdig kyckling i ugnen och servera med couscous.

Å andra sidan är det sättet betydligt bättre än det som har hänt i USA de senaste 10 åren. Hamburgare, läsk och andra snabba kolhydrater har bokstavligen exploderat hos befokningen. I bifogad videoklipp berättas en historia att 112 000 människor i USA dör årligen av sjukdomar till en följd av övervikt och fetma.



Samma år, 2006, dödades 28 amerikanska medborgare av terrorist attacker. Något att tänka på i tider av kamp mot terrorister samt IPRED lagar.



Hälsningar Matias
Bli medlem och utforma framtiden – http://mp.se/blimedlem
Byt politik - inte klimat http://mp.se/klimat

Inga kommentarer: