söndag, mars 07, 2010

Matdebatt

Alla behöver äta bra mat och jag tycker det är mycket bra att SR har påbörjat en serie som heter Matens pris. De verkar ha kompententa reportrar som går till botten med olika vinklar av tillverkning av mat samt skötsel av djur. Jag har blivit lärd att det ur ett klimatperspektiv ska vara bra med kyckling. Enligt "Matens pris" reportage i fredags slås det till ända, eftersom vid beräkning av klimateffekten kycklingarnas sojakonsumtion inte fanns med vilket gjorde att sojaodlingarnas utsläpp i Brasilien inte fanns med. Så här står det: "Men kycklingen får soja i fodret och sojaodlingarna bidrar alltså till att regnskog huggs ned. Men utsläppen som det innebär, valde Lantmännen att inte ta med i sin klimatdeklaration, trots att det fanns med i studien som deras deklaration baseras på. Och kycklingen den blev betydligt mer klimatsmart än den annars skulle ha blivit." Det känns som självklart för mig att hela livscykeln ska tas med när olika produkter jämförs!

Foto: Cecilia Wisen, Flickr

Något som gjorde min glad idag när jag veckohandlade var att det går att handla ekologisk taco-sås billigare än konventionell och det var inte för att produkten innehöll mindre volym utan även jämförelsepriset var lägre. det har hänt vid något tillfälle tidigare, men det för till ovanligheten.

Hoppas att ni har haft en bra helg!

/Matias



Bli medlem och utforma framtiden – http://mp.se/blimedlem
Byt politik - inte klimat http://mp.se/klimat

Inga kommentarer: